Holistische fysiotherapie

Bij deze vorm van fysiotherapie kijken we verder dan de klachten, naar het geheel. Jouw klachten kunnen verschillende oorzaken hebben en deze neem ik mee in jouw herstelproces. Ik kijk naar je algehele welzijn en wat daarvan de impact is op je lijf. Waar de pijn tot uiting komt, zit vaak niet de oorzaak. Alles in het lichaam werkt samen. Als de samenwerking minder goed verloopt kan zich dit zowel fysiek als mentaal en/of emotioneel uiten.

Het lichaam is verbonden met bindweefsel en werkt in ketens. Is er ergens in de keten een disfunctie (triggerpoint, verkleving, litteken, zwakke schakel) dan uit dat zich soms hoger of lager in het lichaam. Bijvoorbeeld: een beperking in draaien van de bovenrug kan schouderklachten veroorzaken; problemen met de voeten kunnen resulteren in heupklachten; een litteken op de buik kan lage rugklachten veroorzaken; en een verkeerd adempatroon kan hoofdpijnklachten veroorzaken. Het is een ingewikkelde puzzel, maar ik help je graag deze te ontrafelen en een blijvende oplossing te zoeken zodat de klachten niet terugkeren.

Door het toepassen van verschillende behandeltechnieken komen we tot een duurzame oplossing. De behandelmethodes die ik toepas zijn gebaseerd op osteopathie met fasciale technieken, dry-needling, manuele therapie, mobilisatietechnieken, cupping en oefentherapie.

Buik & Orgaan
Fascia Therapie

De buik fascie omsluit onze organen. Organen die dag en nacht onze homeostase handhaven. Ze werken allemaal samen om onze interne omgeving in balans te houden zodat ons lichaam optimaal functioneert. Deze organen zijn omgeven door bindweefsel, spieren en de huid.

Bindweefselverklevingen kunnen ontstaan door factoren als houding, overmatige core training, voeding, virale aandoeningen, overgewicht, operaties, of bestraling in de buikregio. Dit kan leiden tot verminderde orgaanfunctie, en elders in het lichaam pijnklachten zoals rugpijn, schouderpijn, of heuppijn. Ook kan het leiden tot problemen zoals een opgeblazen buik, darmklachten, of verstoorde lymfe- en bloedcirculatie. Bovendien worden in dit gebied vaak trauma's en emoties opgeslagen.

Behandeling van de buik verbetert orgaanfunctie, vermindert klachten elders in het lichaam, bevordert een betere houding, en brengt ruimte, doorstroming en ontspanning in het hele lichaam.

Tijdens een behandeling worden diverse structuren losgemaakt, zoals bindweefsel, middenrif, hart, longen, lever, maag, milt, galblaas, nieren, blaas, voortplantingsorganen, plexus, psoas spier, en wordt het lymfestelsel en bloedcirculatie gebalanceerd.

Trauma Release Therapie

Body Remembers Trauma Therapy (BRTT®) en Trauma Breathwork Release (TBR®) helpen bij het ontladen van stress en trauma via lichaamswerk. Spanning en stress uiten, zich niet alleen psychisch maar ook fysiek. Vaak houden we spanning vast in ons lichaam, wat kan leiden tot fysieke en mentale klachten.

BRTT® leert ons om op natuurlijke wijze spanning los te laten en ons lichaam terug te brengen naar een staat van rust en balans. Het biedt een gezonde zelfregulatie, die na een korte leerperiode zelfstandig toegepast kan worden om onze gezondheid te verbeteren en te onderhouden.

De sessie gaat als volgt:
We beginnen met ademhalingsoefeningen om te ontspannen en in contact te komen met je lichaam. Daarna volgen fysieke oefeningen om de psoas spier te activeren. Deze spier slaat vaak spanning, emoties en trauma’s op. Door de psoas te activeren zoek je trillingen op in je lichaam, zo laat het lichaam spanning los waar dat nodig is. Je lichaam weet precies wat nodig is en je krijgt nooit meer dan je aankunt. Deze sessie duurt ongeveer 1,5 uur.

De sessie is uit te breiden met Trauma Release Breathwork (TRE®). Hierdoor kun je nog dieper in het proces komen en spanningen loslaten. De gecombineerde sessie duurt in totaal 2,5 tot 3 uur. Voorafgaand aan de sessie wordt een vragenlijst doorgenomen om te kijken of het een geschikte therapie voor jou is. Deze therapie is alleen op afspraak te boeken. Heb je vragen of wil je deze sessie boeken? Laat het mij weten via whatsapp of mail.

Breathwork

Ontdek de kracht van ademhaling. Ademtherapie biedt ondersteuning bij het bereiken van meer ontspanning, het creëren van een gezonder en bewuster leven, persoonlijke groei, heling, transformatie en spirituele ontwikkeling. Ademwerk helpt bij het opheffen van emotionele blokkades, ontladen van het zenuwstelsel en loslaten van pijn. Door middel van verschillende ademtechnieken, begeleid door muziek, bereiken we een diepere connectie met je lichaam en ziel. De sessie duurt 1 -1,5 uur en is na een vrijblijvend intakegesprek in te plannen.

Transformational Cupping

Deze therapie richt zich op het verminderen van spanning in het bindweefsel, waar stress, trauma's en blokkades vaak worden vastgehouden. Deze spanning kan fysieke klachten veroorzaken, zoals spierverkrampingen, ademhalingsproblemen, een verkeerde houding, darmklachten en ontstekingen. Met cupping behandelen we het meridiaansysteem van het lichaam, de punten waar energie stroomt. Op deze punten kunnen verklevingen en afvalstoffen zich ophopen, wat een verstoring in het systeem kan veroorzaken. Door de behandeling wordt de energiestroom hersteld en worden verklevingen, afvalstoffen en blokkades aangepakt. Dit kan leiden tot verkleuringen op de huid, waarbij de intensiteit van de kleur de mate van stagnatie aangeeft.

Recencies

Ontdek de ervaringen van anderen

Loes (BRTT & TRB)

''Bedankt voor de ontzettend fijne sessie die je ons hebt gegeven we hebben ontzettend veel los gelaten en zijn er nu nog van aan het genieten. Je begeleiding was heel fijn, heel zacht en invoelend! En ook de muziek die je gebruikte was perfect.''

Nathalie, Amsterdam

“Ik heb al jaren chronisch bij de fysio gelopen voor problemen met mijn schouder en onderrug. Uiteindelijk bij Annemiek terecht gekomen en zij is de enige die mij echt pijnvrij heeft gekregen. Annemiek heeft een zeer brede kennis en door haar holistische aanpak ben ik weer pijnvrij. Eeuwig dankbaar.”

ilona, Amsterdam

“Annemiek is een fysiotherapeute die ik van harte aan kan raden. Niet alleen beheerst zij haar vak uitstekend, maar zij heeft ook oog (en kennis van) overige belangrijke aspecten zoals voeding, geestelijke gesteldheid en invloed daarvan op je fysieke situatie. De combinatie van die diverse onderdelen zorgen ervoor dat ik hele goede resultaten ervaar door Annemiek's behandelingen. Een fysio met een grote plus vind ik haar''